W Polsce istnieją różne przepisy, które mogą obowiązywać w przypadku ochrony nazw produktów, nazwy firmy, marki.
Prawo autorskie mówi, że chroniony może być utwór zawierający nawet pojedyncze słowo, w tym przypadku będzie to nazwa wykorzystywana przez firmę handlową czy też usługową. Warto także pamiętać, że wpis do CEIDG lub KRS nie będzie automatycznie gwarantował prawa do nazwy firmy, dopiero zgłoszenie do Urzędu Patentowego RP, uzyskanie pozytywnej opinii pozwoli nam zostać właścicielem danej nazwy. Możemy także wystąpić o ochronę logo, znaków graficznych charakterystycznych dla marki, produktu.
Czy podstawowa ochrona własności intelektualnej jest wystarczająca?
W przypadku podstawowej ochrony dotyczy ona zasięgu terytorialnego, czyli miasta, w którym prowadzimy działalność, gdzie oferujemy określone towary czy też usługi. W przypadku jeżeli nie zgłosiliśmy nazwy czy też logo do Urzędu Patentowego, w razie sporu możemy mieć kłopot z udowodnieniem, że jako pierwsi zarejestrowaliśmy czy też używamy danej nazwy. Dodatkowo jeżeli konkurencyjna zarejestruje nazwę, wówczas będziemy na słabszej pozycji. Dlatego warto dokonać rejestracji, jednak przed złożeniem wniosku do Urzędu Patentowego należy sprawdzić czy dana nazwa nie jest zajęta dla danej branży. W przypadku decyzji o rejestracji własności intelektualnej, warto także zabezpieczyć nasze znaki graficzne, takie jak logo firmy czy też znaki identyfikujące markę, produkty czy też usługi.
Podobnie, jeżeli chcemy działać na rynkach zagranicznych, przykładowo eksportować towary do krajów Unii Europejskiej, warto zastrzec markę oraz grafikę w danym kraju. Zajmuje się tym Urząd Unii Europejskiej do spraw własności intelektualnej. Możemy również zwrócić się o zarejestrowanie znaków w światowej organizacji własności intelektualnej, wówczas ochrona może mieć zasięg globalny. Należy pamiętać, że zgłoszenie do urzędu będzie wiązało się z kosztami, jednak wiele firm decyduje się na poniesienie wydatku, aby przez 10 lat korzystać z ochrony patentowej. Po upłynięciu dziesięciu lat możemy ochronę przedłużyć, możemy także skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który za niewielką opłatą pomoże nam w załatwieniu wszystkich niezbędnych formalności.
W internecie możemy znaleźć wiele ciekawych poradników dotyczących ochrony marki, na stronie https://business-relations.pl/bez-kategorii/czy-ochrona-niezarejestrowanej-marki-jest-wystarczajaca/ dostępny jest artykuł, który porównuje stopień ochrony w przypadku marki czy też znaków graficznych, które są niezarejestrowane oraz w przypadku kiedy wystąpimy o ochronę do Urzędu Patentowego.